Magyar mudik bundáját vizsgálják a genetikusok

A magyar mudik bundájuk változatos színe és mintázata miatt is különlegesek a genetikusok számára is.

A magyar kutyafajták közé tartozó mudik bundájuk változatos színe és mintázata miatt is különlegesek.

Ez teszi őket nem csak a kutyatartók, de a genetikusok számára is érdekessé. A magyar mudik örök kíváncsi, rendkívül tanulékony ebek. Tekintetükkel és ugatásukkal határozottan képesek irányítani a rájuk bízott nyájat, ám igazi energiabombaként hűséges társat jelentenek a biciklisek, természetjárók számára is. Bár a mudik bundája leggyakrabban egyöntetű fekete, előfordulnak köztük barna, hamvas, fakó, fehér, vagy akár cifra szőrzetű egyedek is.

A fajtáról szóló legkorábbi (1963-as) feljegyzésekben már említést tesznek a mudik sajátos cifra – vagy más néven merle – bundájáról. Az viszont, hogy ez a jellegzetes mintázat milyen genetikai eredményként alakul ki, csak az elmúlt években vált ismertté.

A mudik merle mintázatának hátteréről már 2019-ben is megjelent egy közlemény, melyet az Állatorvos-tudományi Egyetem, a Nemzeti Biodiverzitás és Génmegőrzési Központ Haszonállat-génmegőrzési Intézet és a Szent István Egyetem (SZIE) munkatársai írtak. Most a Pannon Egyetem Georgikon Kar egy munkatársával és dr. Szőke Antallal, a SZIE Genetika, Mikrobiológia és Biotechnológia Tanszék egyetemi docensével kiegészülve egy újabb irodalmi áttekintést jelentettek meg a mudik bundája kapcsán.

Mint azt a tanulmány bemutatja, a merle mutáció úgy jött létre, hogy a PMEL17 génbe beékelődött egy „ugráló genetikai elem”.

Egy rendkívül érdekes genetikai mechanizmus folytán azonban ennek az elemnek változhat a hossza a sejtosztódások során. A hossz függvényében pedig változik a merle jelleg megjelenésének intenzitása is. Akár oly mértékig, hogy az úgynevezett kriptikus merle esetében láthatatlanná is válhat. A merle mutáció ezenkívül úgy is észrevétlen maradhat, hogy egy másik színgén hatására válik rejtetté.

A genetikusok szerint, ha a mudik bundájának színén nem látszik, hogy hordozzák-e a merle mutációt vagy sem, az veszélyes lehet, mert két merle mutációs egyed keresztezéséből születhetnek olyan dupla merle egyedek, amelyek akár süketek és vakok is lehetnek. Éppen ezért az ilyen párosítások a legtöbb merle-mutációt hordozó fajtában, így például a mudiban is tiltottak. Az ilyen esetek megelőzésében fontos szerepet játszanak a mutációt kimutató genetikai tesztek.

Previous Az első újrahasznosított műanyagból készült ladik