Neutron alagutak

Egy magyar cég gyárt eszközöket a neutron kutatásához több kutatóközpont számára.
Olvasási idő: < 1 perc

Megint majdnem egyedülállóak vagyunk a világon. Egy magyar cég olyan speciális kutatóközpontoknak fejleszt eszközöket, amire csak két másik cég képes a világon.

Nem meglepő, hogy a rendszerváltást követően a Központi Fizikai Kutatóintézet (ismertebb nevén KFKI) korábbi kutatói által alapított cégnek jelentősebb tőke és támogatások nélkül kellett felvennie a versenyt a nálánál tőkeerősebb nyugati cégekkel. Ráadásul az is nehezítette az indulást és a külgazdasági pályán való szereplést, hogy olyan országok cégeit nem szívesen hívják meg egy-egy kutatóközpont fejlesztésébe, mint például a neutron kutatása, amely nem támogatja annak költségeit is. Márpedig hazánk sajnos kevés nemzetközi projektben vesz részt, a támogatások csekély számáról nem is beszélve.

Mindezen nehézségek ellenére mára a Mirrotron Kft. az egyik megkerülhetetlen szereplő lett a neutron-kutatóközpontok fejlesztése terén. A cég fő profilja az atomreaktorokból kilépő neutronnyalábok méréshelyére történő elvezetéséhez szükséges alagutak gyártása. Ezeknek a több ezer, néhány atomnyi vastagsággal rendelkező felületből felépülő lemezeknek az az érdessége, hogy csupán 0,2-0,3 nanométer nagyságúak.

A cégnek és munkatársainak olyan projekteket sikerült már elnyernie, mint egy 5 millió dolláros ausztráliai megrendelés, amelyet argentin partnerekkel közösen kaptak meg. Többek között ez is hozzásegítette a céget az évi 4 millió dollár körüli árbevételhez. Így a Mirrotron Kft. ma már jelentős piaci­ szereplőnek mondhatja magát a világ kutatóközpont beszállítói között.

Previous Egy vérvonalhoz tartoznak a Konfuciusz utódok