A Sivelucs vulkán újra aktív

A Sivelucs vulkán újra aktív Kamcsatkán

A Roszgidromet orosz meteorológiai szolgálat hivatalos honlapján 2017 november vége óta közölnek híreket a kamcsatkai Sivelucs vulkán tevékenységéről.

A Sivelucs a legészakibb működő vulkán Kamcsatkán, a legközelebbi lakott település az ötezer lakosú Kljucsi. A hegy lába 1300 négyzetkilométeren terül el, abszolút magassága 3283 méter, de a jelenleg aktív, úgynevezett Fiatal Sivelucs 2800 méter magas. Az elmúlt időszakban néhány naponta lövell hamufelhőket a vulkán 8-9000 méter tengerszint feletti magasságra és 10 km-re északkeleti irányba terjedt el a vulkántól. Bár a tudósok szerint ez nem feltétlenül jelenti az aktivitás erősödését, és lehetséges, hogy a tűzhányó (mint az elmúlt években már oly sokszor) újra megnyugszik. Lakott településeket nem fenyeget veszély, viszont a repülőknek el kell kerülniük a térséget.

A műholdas adatok szerint a vulkán körül termikus anomáliát rögzítettek az elmúlt hetekben és narancssárga (magas) repülésvédelmi veszélykódot rendeltek el. A vulkánban mérsékelt gőz- és gáztevékenység folyik, a lávaáramlás pedig a kupola nyugati és északnyugati lejtőin történik. A területet vulkánfelhők borítják.

Sivelucs vulkán Sivelucs vulkán felvétel A Sivelucs vulkán újra aktív

1964-ben egy hatalmas kitörés nyomán vulkáni törmeléklavina zúdult le a vulkán déli oldalán, megsemmisítve azt. Itt azóta több alkalommal türemkedtek ki viszkózus lávadómok. Az 1996 óta tart egyfajta folyamatos vulkáni működés, az akkori kitörés során a vulkántól hat kilométerre lévő Karimszkij-tó fenekéről ömlött az izzó láva, és elpusztított minden növényt, illetve állatot a tóban. 2011-ben sem nyugodott a vulkán, hiszen hamuoszlopa 7800 méteres volt, míg 2012-ben a tűzhányó csak 3 km magasra lövellte fel a vulkáni hamut.

Kamcsatkán 160 vulkán található, ebből 29 aktív, közülük 19 szerepel a világörökség listáján. A Kljucsevszkaja Szopka (4750 méter) Kamcsatka és az egész eurázsiai térség legmagasabb működő vulkánja, míg a legaktívabb a Kronot. Kamcsatka a Pacifikus-hegységrendszer részeként mintegy kétmillió éve alakult ki, a csendes-óceáni kőzetlemez eurázsiai kőzetlemez alá bukásával, ami erős vulkáni tevékenységet hozott létre a környéken. A tektonikus mozgás ma is észlelhető, így a Csendes-óceán környékét ölelő tűzgyűrű részeként Kamcsatkán is jellemzőek az aktív vulkáni tevékenység és a földrengések.

Previous Miért előnyösebb balkezesnek lenni a sportban?
Next Ilyen lesz a Városliget kapujaként is funkcionáló új Néprajzi Múzeum épülete