Újra rátaláltak egy 137 éve kihaltnak hitt békafajra

Olvasási idő: < 1 perc

Újra rátaláltak egy ritka, fán élő és kihaltnak hitt békafajra Északkelet-India őserdeiben adta hírül BBC hírportálja.

Újra rátaláltak egy 137 éve kihaltnak hitt békafajraA felfedezés Szathjabhama Dasz Bidzsu biológus és kutatócsoportja nevéhez fűződik, akik a golflabdanagyságú békát a fák mélyedéseiben, a talajtól akár hatméteres magasságban találták. Feltehetőleg ezért maradhatott ilyen sokáig titokban a tény, hogy nem is halt ki. Mások szerint talán azért nem vették észre több mint száz éven át, mert nagyon kevés kutató dolgozik a Földnek azon a félreeső táján.

A béka tanulmányozása során a tudósok arra jutottak, hogy nem új fajként, hanem új nemként határozzák meg a béka rendszertani helyét. A béka nőstényei a fák vízzel teli mélyedéseibe rakják le megtermékenyített petéiket és csak akkor térnek vissza hozzájuk, amikor az ebihalak kikeltek és megtermékenyítetlen petékkel táplálják őket. A legtöbb békától eltérően a felnőtt példányok inkább növényen, mint rovarokon vagy lárvákon élnek.

Az újra felfedezett békára véletlenül bukkantak rá 2007-ben, amikor egészen más állatok után kutattak. Bidzsut, az Újdelhi Egyetem kutatóját Indiában Békaembernek is nevezik, mert nagyjából 89 országban 350 békafajt fedezett fel. „A fák tetejéről egész zenekar koncertjét hallottuk meg. Varázslatos volt. Természetesen el kellett kezdenünk a kutatást” – magyarázta a felfedezés történetét Bidzsu.

A biológus és kollégái DNS-elemzéssel állapították meg, hogy a béka új nembe tartozik, új nevet is kellett neki adni. Thomas Jerdon brit zoológusról, az első egyedek megtalálójáról 1870-ben Polypedates jerdoniinek nevezték, most Franky Bossuyt belga herpetológus, vagyis kétéltű- és hüllőkutató, Bidzsu hajdani brüsszeli tanára után Frankixalus jerdonii lett a neve. Ugyan a kihaltnak hitt kétéltű újrafelfedezése óta számos példányát láttak már, a kis állat Bidzsu szerint nincs biztonságban, mert az őserdőket továbbra is irtják, hogy teret nyerjen a mezőgazdaság és újabb emberi lakóhelyeket hozhassanak létre.

Previous Luxembourg bányászná a világűr nyersanyagkészletét