A NASA marsjáró sikeres futópróbája

Fotó: NASA/JPL-Caltech

Teljesítette futópróbáját A NASA marsjáró fél évvel a vörös bolygóra tervezett indulása előtt.

A NASA pasadenai bolygókutató központja arról tájékoztatta az embereket, hogy az amerikai űrkutatási hivatal marsjárója a december 17-én elvégzett tesztek előzetes értékelése szerint a 10 órán át tartó maratoni próbán tökéletesen teljesített. A rover minden rendszere összhangban működött, a marsjáró előre és hátra haladt, illetve forgolódott a pasadenai központban. A következő alkalommal a Mars-2020 rover már a vörös bolygó talaján fog haladni.

Rich Riebert, a marjáró mobilitási rendszerének mérnöke szerint a Mars-2020 kiérdemelte jogosítványát. A teszt egyértelműen bizonyította, hogy a rover képes saját tömege által működni. Illetve először mutatta meg az autonóm-navigációs funkciók képességeit is. Ami egy nagy mérföldkő a marsjáró számára.

A Mars-2020 rovert 2020 júliusában vagy augusztusában tervezik a vörös bolygóra indítani, hogy adatokat, mintákat gyűjtsön és elemzéseket készítsen a bolygó klímájáról, geológiájáról. Feladata lesz az is, hogy a mikrobiális élet jeleit kutassa és előkészítse emberek jövőbeni utazását a Marsra. A tervek szerint 2021 februárjában landolna a vörös bolygó Jezero-kráterének térségben. E célpont kijelölését mintegy öt éves tudományos elemzés, illetve vita előzte meg. A geológiai értelemben változatos terepen a Mars történetének akár 3 és fél milliárd éves múltjába pillanthatnak be a kutatók. Az 50 km átmérőjű kráterben lehetséges a bolygó történetének kutatása mellett egy esetleges ősi mikrobiális életforma nyomaira bukkanni.

Fotó: NASA

A Mars-2020-at úgy tervezték, hogy a korábbi marsjárókhoz képest jóval több döntést legyen képes meghozni mozgását illetően. A Mars 2020 szerkezetileg a most is dolgozó Curiosity utódja lesz. A szenzorokkal, „duplaagyú” számítógéppel, duplalencsés kamerával és kifinomult navigációs rendszerrel felszerelt rover mintegy 570 kilogramm súlyú. Kerekeit is tartósabbra tervezték. Mindez azt jelenti, hogy átlagosan képes lesz mintegy 200 métert megtenni egyetlen marsi napon.

A média tagjai december 27-én a kaliforniai Pasadenában, a NASA sugárhajtómű-laboratóriumában lévő tiszta szobában ismerhették meg közelről az ügynökség Mars 2020 nevű roverét, és beszélgethettek a misszióban dolgozó szakértőkkel. Ez volt a média egyetlen lehetősége, hogy láthassa a rovert, mielőtt februárban a Cape Canaveral bázisára szállítják.

Ha minden a tervek szerint alakul, és nem jön közbe műszaki vagy adminisztratív akadály, akkor az első marsi minták 2031-ben érkezhetnek meg a Földre.

Previous Egy milliméter nagyságú Dávid szobor
Next Ki kap nagyobb sugárzást: egy csernobili felszámoló vagy egy űrhajós?