Föld 2.0 – Élet után kutatnak egy bolygón

Föld 2.0 - Élet után kutatnak egy bolygón -

Egy hűvös, Földhöz hasonló méretű bolygót találtak a Naprendszer viszonylagos közelségében és élet után kutatnak a tudósok.

A mindössze 11 fényévre lévő, a Chilében lévő La Silla Csillagvizsgálóban a nagypontosságú színképelemző (HARPS/High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) segítségével felfedezett Ross 128 b jelet viselő bolygó tulajdonságai alapján a kozmoszbeli élet utáni kutatás fő célpontjává vált. Ez a második legközelebbi exobolygó; a közelebbi, a Proxima b kevésbé alkalmas az életre.

A Ross 128 b hússzor közelebb kering csillaga körül, mint a Föld a Nap körül. Fő csillaga viszont, egy vörös törpe, ami jóval kisebb és halványabb, mint a Nap, ezért csak egy kicsivel több szoláris sugárzás van a bolygón, mint a Földön (40 százalékkal több fényt kap). Ebből következően felszíni hőmérséklete hasonló lehet a Földéhez.

A Naprendszeren kívüli lakható világok utáni kutatás során a csillagászok általában a Földhöz hasonló kis tömegű, sziklás felszínű és mérsékelt hőmérsékletű bolygót keresnek. Ezeket azonban viszonylag nehéz észlelni. A mintegy 3500 ismert exobolygó többsége úgynevezett forró Jupiter, vagyis hatalmas gázóriás, amely főcsillagához közel kering, és így az élettel összeegyeztethetetlen jellemzőkkel bír.

A kisebb, Föld-méretű bolygók nagy része úgynevezett vörös törpék körül kering, ami a Tejútrendszer leggyakoribb csillagtípusa.

A vörös törpék halvány csillagok, a körülöttük keringő kis tömegű bolygókat pedig úgy lehet észlelni, hogy megfigyelik az előttük elhaladó égitest okozta periodikus fényingadozásokat. Ezek a csillagok azonban nem teremtenek az élet számára alkalmas feltételeket a körülöttük keringő bolygó számára. Gyakran jóval aktívabbak, mint a Nap és időnként szuperflereket produkálnak. A fler, azaz a napkitörés egy párperces robbanás a csillag fotoszférájában vagy afölött. Ezek a szuperflerek a töltött részecskék erőteljes robbanásával járnak, ami káros sugárzással bombázza a közeli világokat.

A csillagászok egy csillag körül lakható zónának nevezik azt a távolságot, ahol a hőmérséklet olyan, hogy a víz folyékony halmazállapotban képes maradni a bolygó felszínén. A lakható zóna magától a csillagtól függ: a vörös törpék halványabbak, tehát hűvösebbek, mint a Nap, így lakható zónájuk közelebb van, mint a Naprendszerben a Nap körüli zóna. Azt egyelőre nem tudják biztosan, hogy a Ross 128 b csillaga a lakható zónában van-e, de a kutatók szerint -60 és 20 Celsius-fok közötti hőmérséklettel mérsékelt hőmérsékletűnek számít.

A következő időkben a kutatók a Ross 128 b-hez hasonló közeli világok légköri összetevőit és kémiáját kívánják vizsgálni. A gázok, például oxigén észlelése a bolygókon zajló biológiai folyamatokra engedhet következtetni.

Bár jelenleg 11 fényévnyire van a Földtől, az újonnan megismert bolygó csillaga, a Ross 128 közeledik a Föld felé és a kozmikus mérték szerint egy pillanat alatt, mindössze 79 ezer éven belül átveszi a Proxima Centauri „helyét”, és ez lesz a Naphoz legközelebbi csillagszomszéd.

Previous Rekonstruálták egy boszorkány arcát