Interaktív tanösvény és tudásközpont a Ligetben

335 növény és 123 madárfaj ismerhető meg a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert mellett átadott Madárbarátok Tanösvény segítségével.

Felavatták a Madárbarátok Tanösvényét a megújuló Városligetben, amelyet a Liget Budapest Projekt keretében adtak át a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesülettel történt együttműködés eredményeképpen. A Mőcsényi Mihály Botanikus Kert és a Madárbarátok Tanösvénye fontos küldetése, hogy a környező óvodák és iskolák számára – egyfajta tudásközpontként – szabadtéri környezetismeret és biológia órák színteréül szolgáljon mint interaktív tanösvény.

Ezért több, az interaktív és élményszerű tanítást segítő elemet helyeztek el a parkrészben – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős a Városliget Zrt. vezérigazgatója. A parkrész célja, hogy megismertesse a Városligetbe látogató gyerekeket és felnőtteket a változatos növényvilággal és madárállománnyal. Továbbá felhívja a figyelmet város és természet szimbiózisára, az élővilág sokszínűségére és értékességére.

A Liget Budapest Projektnek köszönhetően tavaly év végén már birtokba vehették a látogatók a megújult Mőcsényi Mihály Botanikus Kertet. De a Városliget legkülönlegesebb növényeit felvonultató parkrésze most, a jó idő beköszöntével nyerte vissza igazán a régi fényét. A botanikus kertben ugyanis 335 fajta növény, 35 000 újonnan telepített példánya borult virágba, fantasztikus szín- és illatkavalkáddal csalogatva a parkhasználókat. A kivirágzott botanikus kertet és a tanösvényt elsőként a VI. kerületi Derkovits Gyula Általános Iskola diákjai használhatták.

A korábban „Kis botanikus kert” néven ismert parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben.

A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. Az évtizedek során a kert állapota folyamatosan romlott, növényállománya zsugorodott, infrastruktúrája elavult, az esőkunyhó pedig romos állapotba került. Elavult és elhagyatott részeibe hajléktalanok költöztek be.

A teljes rehabilitációnak köszönhetően a Mőcsényi Mihály botanikus kert területe déli irányban megnőtt. A Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, illetve jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál. Visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A Ligetben az esőbeálló leromlott állapotú épületének helyére egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismeretterjesztői funkciót kapott.

A városligeti növényvilág tanulmányozása mellett a diákok park madárvilágáról is képet kaphatnak az interaktív tanösvény segítségével.

A Mőcsényi Mihály botanikus kert felett kialakított tanösvény 10 állomáson keresztül mutatja be a Városliget változatos madárállományát. Városlakó madarainktól kezdve a madárvilág dalnokain és mesteri vadászain át sok hasznos és érdekes információt tudhatunk meg tollas barátainkról. Az egyes állomásokon kihelyezett, közérthető nyelvezetű és élethű illusztrációkkal ellátott táblák ebben vannak nagy segítségünkre a Ligetben.

Budapest megmaradt természetes és természetközeli élőhelyei európai viszonylatban is számottevő természeti értéket képviselnek. A város élővilágának változatossága leginkább a madaraknál érhető tetten. A Ligetben a hazai teljes madárfauna 66%-a, összesen több mint 270 madárfaj fordul elő Budapesten, és ez az európai nagyvárosok között kiemelkedően magas érték.

Previous Hogyan viseljük az okosórát helyesen?
Next Egyedülálló laboratórium a nanoszerkezetek vizsgálatára