Egy Európai Uniós projekt keretében 2014. március és július között közel százötven hazai oktató részesülhet díjmentes továbbképzésben, amelynek célja, hogy átadja a globális nevelési szemlélet rendszerét a pedagógusok számára.
A program segítségével, a globalizációval kapcsolatos kihívások megbeszélése, közös átgondolása tantárgytól függetlenül építhető bele a tanmenetbe. A mai ember egyre erőteljesebben globalizálódó világban él, ez a tény hívta életre a globális nevelést, mint oktatási szemléletet.
Központi témái közé tartozik a fenntarthatóság, az emberi jogok, a szegénység, a méltányos kereskedelem, az interkulturális párbeszéd és vallási tolerancia, az aktív polgárság és a békére nevelés. Azt várják, hogy a szemléletmód bevonásával a diákokat felelősségvállalásra és arra lehet ösztönözni, hogy foglalkozzanak saját identitásuk, életmódjuk kérdéseivel.
A globális nevelés célja, hogy a diákok kontextusba tudják helyezni azokat a jelenségeket, amelyek abból fakadnak, hogy ők maguk is egy globális társadalom részei.
„Fel kell tenniük a kérdéseket, honnan származnak a nap mint nap fogyasztott termékek, árucikkek vagy akár információs tartalmak. Csak akkor tudnak felelős döntéseket hozni a mindennapjaikban, ha tisztában vannak a globális jelenségek okaival és következményeivel, gazdasági, szociális környezeti szinten egyaránt” – mondja az oktatási szemlélettel kapcsolatban Nagy Balázs, az Anthropolis Egyesület programvezetője. A szervezet szemléletformáló tevékenysége éppen arra irányul, hogy a hazai oktatásban széles körben jelenjen meg a globális dimenzió.
Az Anthropolis Egyesületet 2002-ben kulturális antropológusok alapították,
kiemelt céljai a globális egyenlőtlenségek és igazságtalanságok elleni küzdelem és a kritikus globális állampolgári attitűd elfogadtatása. Az egyesület 2006-ban elindított GlobEdu projektje a korábbi években megkezdett szemléletformáló tevékenység folytatása, annak elősegítése érdekében, hogy a magyarországi iskolai és iskolán kívüli oktatás perspektíváját, módszereit megújítsák.
Cél még a globális nevelés nemzetközi gyakorlatának és tapasztalatainak hazai elfogadtatása és a globális tudatosság iránti igény erősítése.
Az egyesület üzemelteti az első hazai globális nevelés tudásközpontot a CENGR projekt (Central European Network for Global Responsibility) keretein belül. A CENGR projektben az együttműködő partnerek biztosítják a Globális Nevelés Központok működését és folyamatos fejlesztését négy partnerországban: Szlovéniában, Szlovákiában, Ausztriában és Magyarországon. A projekt keretében felmérés készült a résztvevő országok tanárai körében a globális nevelés koncepciójának, alapfogalmainak ismeretéről, valamint a szemlélet elterjedtségéről.
Az Anthropolis Egyesület által szervezett „Globális Tanár” program egy többlépcsős nemzetközi tanár-továbbképzési rendszer. Célja, hogy egy Angliában kifejlesztett háromszintű program első szintjét vezesse be a résztvevő partnerországok (Anglia, Írország, Lettország, Magyarország) tanár-továbbképzésébe. Ennek keretében idén március és július között mintegy százötven tanár vehet részt az egynapos képzésen, mellyel elérhető a program első szintje.
A képzés hozzásegíti a résztvevőket érzékenységük növekedéséhez, tudásuk bővüléséhez egy igazságosabb és fenntarthatóbb Földről szóló szemléletről.
Gyakorlati példákon keresztül betekintést nyerhetnek a kapcsolódó módszertanba, hogy sikeresen alkalmazhassák a kritikus gondolkodást és az aktív globális polgárságot előmozdító oktatási megközelítést. A képzés során megszerezett új ismeretek tanári gyakorlatba való átültetését a képzéshez kapcsolódó magyar nyelvű kézikönyv is segíti.
„A globális nevelés szemlélet előnye, hogy az új fogalmakat gyakorlatilag bármely tantárgy keretében át lehet beszélni. Az elvet elsajátító pedagógusok saját tanmenetük szerint iktathatják be a megvitatandó pontokat az idegen nyelvi óráktól kezdve a matematikán, fizikán át akár egészen a testnevelésig és az énekig. Ha belegondolunk, valamennyi tantárgynak van olyan érintkezési pontja, amely valamilyen módon kapcsolódik a globalizálódó világhoz” – mutat rá Nagy Balázs.
A képzésre gyakorló tanárok egyénileg, vagy akár csoportosan is jelentkezhetnek. Igény esetén a jelentkezés előtt az egyesület munkatársai személyes bemutatót tartanak a képzésről az iskolákban.
No Comment