Genetikailag kódolt online szokások


Genetikailag kódolt online szokások
Olvasási idő: < 1 perc

A londoni King’s College legfrissebb kutatásai szerint a gének is befolyásolják az online média szokásait,

Genetikailag kódolt online szokásokmint például a közösségi oldalak, az online játékok és a chatszobák használatát. A PLOS ONE portálon megjelent publikáció szerint az online média használatára irányuló kutatást egy 16 éves ikerpárokból álló, több mint 8500 fős mintával végezték. Összehasonlítva az egypetéjű (azonos génkészlet) és a kétpetéjű (50 százalékbanban megegyező génkészlet) ikerpárok szokásait, a kutatók sikeresen megbecsülték, mekkora a gének, és az ezen kívül eső, környezeti hatások relatív befolyása a társadalom online média fogyasztási szokásaira.

A kutatás eredményei alapján kiderült, hogy a DNS jelentős mértékben befolyásolja az online média használatára fordított időt. Az öröklött genetikai tényezők 39%-ban befolyásolják az online szerencsejátékra, 37%-ban, a szórakozásra, 34%-ban a tanulásra és 24%-ban a közösségi hálók használatára fordított időt. Az is kiderült, hogy az online szokások kialakulásának közel kétharmadát egyedi környezeti tényezők hatásaira vezethetjük vissza. Ez mindössze annyit jelent, hogy például a testvérpár egyik tagja rendelkezik saját okostelefonnal, a másik pedig nem, vagy például a szülők az egyiket jobban korlátozzák, mint a másikat.

Az eredmények azonban megkérdőjelezik az eddig szinte biztosnak vélt teóriákat, melyek szerint az ember passzívan, szinte tehetetlenül elszenvedi a média hatásait. Valamint további feltételezéseknek hagynak teret, melyek előtérbe helyezik az ember aktív részvételét az online média használatot tekintve.

„Megállapításaink ellentmondanak az online média befolyásáról alkotott népszerű elméleteknek, melyek általában olyan külső tényezőnek tekintik a médiát, amely jó vagy rossz hatással van a vele szemben tehetetlen fogyasztóra. Azonban az a megállapítás, miszerint a genetikai különbözőség hatással van az online médiában megjelenő szokásokra, a fogyasztót és a fogyasztó igényeit helyezi középpontba: tehát Ő választja és módosítja mennyi médiahatásnak teszi ki magát.” – mondta Ziada Ayorech, a londoni King’s College kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

 



Previous Új eredmények az élet keletkezésének kutatásában
Next Két robottávcső épül Magyarországon

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

2 × három =