Atomenergia – balesetálló nukleáris üzemanyagok


Atomenergia - balesetálló nukleáris üzemanyagok
Olvasási idő: 2 perc

A Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern megkezdte mind az orosz, mind a külföldi könnyűvizes reaktorok számára kifejlesztett toleráns vagy más néven balesetálló nukleáris üzemanyagok tesztelését.

Az orosz gyártmányú balesetálló üzemanyag (angol nevén ATF – Accident Tolerant Fuel) tesztelése az Uljanovszki területen lévő Dimitrovgrádban, az Atomreaktorok Állami Kutatóintézetének MIR kutatóreaktorában történik. A terméket viszont a Roszatom nukleáris üzemanyaggyártó vállalata, a TVEL fejleszti és dobja piacra. A balesetálló nukleáris üzemanyagok ellenállnak a tervezési alapon túli, rendkívül kis valószínűségű súlyos atomerőművi balesetben fellépő hatásoknak is.

A Novoszibirszki Vegyi Üzemben gyártott két kísérleti üzemanyag-kazetta méreteiben egyezik az orosz VVER és a nyugati nyomottvizes PWR atomerőművekben használatos kazettákkal, amelyek négy különböző burkolatanyag-kombinációval és üzemanyag-mátrixszal rendelkeznek. Az üzemanyag-tabletták vagy hagyományos uránium-dioxidból, vagy megnövelt sűrűségű és hővezető képességű uránium-molibdén ötvözetből készültek. Az üzemanyag burkolatául szolgáló pálcákat vagy krómozott cirkónium ötvözetből, vagy króm-nikkel ötvözetből gyártották.

Minden egyes üzemanyag-kazettában 24 pálca van,

amelyek különböző összetételű anyagokból készültek és a MIR reaktorban olyan körülmények között tesztelik, amelyek a legközelebb állnak a valós üzemi körülményekhez. Figyelembe veszik a VVER és a PWR reaktorokban a hűtőközeg üzemi jellemzőit is. A kísérleti reaktort úgy tervezték meg, hogy lehetőség legyen az orosz VVER és a külföldi PWR reaktorok számára készülő toleráns üzemanyag párhuzamos vizsgálatára.

„A balesetálló üzemanyag kifejlesztése a Roszatom üzemanyag-gyártó divíziójánál dolgozó tudósok és tervezőmérnökök által végzett nagyszabású munkának köszönhető, beleértve az anyagszerkezeti kutatásokat, az új bevonattechnológiák bevezetését, illetve a ponthegesztést, valamint a prototípusok sikeres laboratóriumi tesztjét is. Az alkalmazott anyagok kiválasztásakor nemcsak az anyagszerkezeti kutatások eredményét vették figyelembe, hanem az orosz nukleáris ipar sokéves tapasztalataira is alapoztak.  A felhasznált anyagok egy részét már használják a kísérleti reaktorokban, illetve az energiatermelő reaktorokban, valamint az atommeghajtású közlekedési eszközök reaktorainak aktív zónájában – közölte Alekszander Ugrjumov, a TVEL kutatás-fejlesztési alelnöke.

2019-ben fejeződik be a toleráns üzemanyag kísérleti reaktorban végzett  tesztelésének első szakasza, ezt követi a teszteredmények kiértékelése. A kapott adatok alapján meghatározzák az üzemanyagpálcák optimális anyagösszetételét, illetve a nyomottvizes reaktorok aktív zónájának konfigurációjára jellemző specifikus neutronfizikai paramétereket. A következő fontos szakasz során a kísérleti toleráns üzemanyag-kazettákat Oroszország valamelyik üzemelő atomerőművének reaktorában is tesztelik.

A toleráns vagy balesetálló nukleáris üzemanyagok (angol nevén ATF – Accident Tolerant Fuel) olyan üzemanyagok,

amelyek ellenállnak egy súlyos, nem tervezhető, a hűtőközeg elvesztéséből fakadó hipotetikus atomerőművi baleset során fellépő hatásoknak is. Hosszú időn keresztül képes ellenállni az aktív zóna hűtésének zavarából fakadó extrém hőmérséklet-emelkedésnek és nem következik be hidrogén-felszabadulást okozó cirkónium-vízgőz reakció sem.

A toleráns üzemanyagok használata rendszerbiztonsági, illetve az atomenergetika általános biztonsága szempontjából egy új minőségi szintet jelent. A TVEL üzemanyaggyártó vállalatnak a toleráns üzemanyaggal kapcsolatos kutatásait, a tervezést és a tesztelést a Bocsvar akadémikus nevét viselő Szervetlen anyagok csúcstechnológiás tudományos kutatóintézete szervezi, illetve koordinálja.



Previous A műanyag hulladék felszámolása
Next Katasztrófavédelmi eszközrendszer fejlesztése

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

öt × 3 =